L’Ajuntament de la Vall de Gallinera obri les portes dels colivings a Benissili i Alpatró
El “coliving” rural és una nova oportunitat per al municipi de la Vall de Gallinera. L’equip de govern té com a objectiu prendre mesures per a mitigar la despoblació i disposar d’atractius suficients per a revertir aquesta situació. És per això que s’ha optat per reformar, a través del GAL i de les subvencions LEADER, tres habitatges (antics habitatges del professorat de les escoles de Benissili i Alpatró) de titularitat municipal que estaven en deterioració i sense possibilitat de ser habitables sense una reforma integral, amb el propòsit de destinar aquests espais a ser uns colivings.
El concepte de coliving fa referència a la convivència i a compartir experiències en estades de curta o mitjana durada. El coliving és perfecte per a les persones que es traslladen a un nou treball, estudien per a obtenir un títol, treballen de manera remota, comencen una nova empresa o coneixen un nou lloc. Persones joves professionals, emprenedores, artistes, estudiants, viatgeres, treballadores fent teletreball i molts més es beneficien d’un estil de vida flexible i assequible ple d’avantatges.
El coliving és una alternativa a l’accés a l’habitatge, especialment per a jóvens, sent un model residencial comunitari, semblant al coworking o treball cooperatiu. És un tipus de comunitat que pretén agrupar a joves emprenedors i emprenedores en un mateix edifici que compartisquen espais de forma per a fomentar un desenvolupament professional de qualsevol tipus.
A diferència del “cohabitatge”, el “coliving està pensat per a curts períodes de temps, sent aquests habitacles com a llocs de pas durant un temps determinat i que servisquen com a plataforma d’inici per a un futur arrelament al territori d’aquelles persones que hi participen.
Un primer projecte pilot contempla la possibilitat d’allotjar a alumnes de diferents nivells de formació relacionada amb el desenvolupament de les seues pràctiques formatives i activitats de recerca en estades en el medi rural i de muntanya d’aquests nuclis.
És per això que l’Ajuntament de La Vall de Gallinera i l’Institut Interuniversitari de Desenvolupament Local de la Universitat de València han acordat signar un conveni de col·laboració que fomentarà la transferència de coneixements de nuclis despoblats. L’objectiu de l’acord marc és fer valdre el territori local com a font de coneixement i l’experiència significativa vital.
L’IIDL garantirà, a través de la seva oferta formativa i de la seva experiència en desenvolupament local, la captació de talent compromés amb la realitat del territori. Entre altres, d’aquesta iniciativa es beneficiaria l’alumnat de l’oferta formativa de l’IIDL, principalment del Doctorat en Desenvolupament Local, dirigit a habilitar la professionalització d’Agents de Desenvolupament Local (ADL). Com és el cas de Hugo, de Godella, el primer estudiant de pràctiques amb accés a un dels coliving d’Alpatró.
Amb aquesta nova línia de treball l’Ajuntament de la Vall de Gallinera continua apostant per combatre el despoblament.